luni, 3 august 2009

Gnothi seauton



Aforism antic gregesc "cunoaste-te pe tine insuti",( γνῶθι σεαυτόν -gnōthi seauton), inscriptionat in pronaosul Templului lui Apollo din Delphi- conform scriitorului antic grec Pausanias…deci un alt “nosce te ipsum”.

Cine suntem cu adevarat?De ce suntem asa cum suntem?Purtam o masca a dezolarii si a nesigurantei?Incercam sa ne acomodam cu societatea in care traim?Sa ne integram in grupul din care facem parte?Facem oare cu adevarat parte din sistem sau suntem defapt singuri de la inceputul pana la sfarsitul vietii noastre?

Cand ajungem sa privim adanc in interiorul nostru ne pierdem,nu mai stim sa facem diferenta intre adevar si minciuna.Cert este ca personalitatea noastra este o masca publica, “chipul” pe care noi il etalam celorlalti.Desi multi oameni de stiinta nu sunt de acord,eu cred ca personalitatea are de-a face si cu mostenirea genetica,atat cat sa conteze.Cu toate acestea,adevarata personalitate se naste din trairi intense,iar procentajul ei de reusita depinde direct proportional de necazurile prin care trecem.Daca in urma lor nu ai invatat nimic si continui sa repeti aceleasi greseli pana la disperare inseamna ca nu stai foarte bine cu intelectul si cu respectul de sine.Cea mai importanta lectie pe care trebuie sa o inveti este aceea de a stii sa nu mai simti.Cu cat simti mai mult cu atat mai vulnerabil vei fii.Am impresia ca autocunoasterea nu reprezinta altceva decat atotcunoasterea.Daca ” stim” putem “stapani”,daca “stapanim” putem “conduce” …iar cand “conducem”,suntem demiurgi! Jestem bogiem! (sunt zeu! PL).

Daca reusim sa citim cu usurinta oamenii din jurul nostru,nu inseamna neaparat ca suntem inzestrati cu o capacitate extraordinara de a-i observa,ci ca ei sunt simpli.Am un respect deosebit de mare pentru pesoanele care sunt greu de citit.Din nefericire ei sunt si foarte rari,ca toate lucrurile bune pe pamantul acesta.Cu cat esti mai usor de citit cu atat mai mult nu prezinti niciun interes real pentru mine.Ador sa descifrez enigma,iar daca tu nu infatisezi una dintre ele,nu-mi mentii interesul surescitat,persoana ta este egala cu zero pentru mine.

Nu-mi plac oamenii fericiti.Oamenii fericiti sunt anosti si stupizi.Oricum “de cele mai multe ori ceea ce numim noi fericire e ceea ce nu cunoastem” (Anatole France) adica “ nu exista nici fericire, nici nenorocire pe lume; exista doar compararea unei stari cu cealalta si atata tot” (Al.Dumas).Nu-mi plac nici cei calmi,nici cei pasnici,sunt fazi,lipsiti de substanta desi unii ii considera triviali.Am crescut intr-un mediu dictat de violenta,teama,minciuna si neincredere.Orice alt mediu pentru mine este neispititor. Poti scoate animalul din jungla dar nu vei scoate niciodata jungla din animal.

Imi plac cei care au capacitatea de a se juca cu mintea mea.Daca nu ai bunul simt sa te comporti ca un puzzle,ori inseamna ca ma desconsideri,crezi ca nu am competenta de a te interpreta,ori pana aici te limitezi.

Imi plac oamenii care ma mint inteligent si care nu sunt prinsi.Pacat ca ei sunt foarte greu de gasit.Daca stiu ca ma minti si nu-ti confirm,inseamna ca nu ma interesezi.De obicei stiu cand sunt mintita,asa ca de obicei nu ma intereseaza nimeni.Dar cred ca ti-ai dat seama déjà… Imi plac lucrurile periculoase si nesigure.Imi place obscuritatea.Imi place sa ma contrazic. Imi plac oamenii independenti care nu au nevoie de nimeni,cu atat mai putin de mine.Nu vreau sa fac parte din fericirea si impacarea ta sufleteasca.Nu sunt pansamentul tau de pus pe rana,sunt sarea.Imi plac oamenii care nu simt nimic.Imi plac oamenii care nu cred…imi plac oamenii reci sau macar cei care nu-si arata sentimenele.In genul acesta de oameni poti avea incredere.Cand esti deschis esti vulnerabil,iar daca esti deschis in fata mea ai toate sansele sa fii calcat in picioare fara sa vreau.Te umanizez,iar mie nu-mi plac lucrurile umane,palpabile.Asta pentru ca tot ceea ce este uman este vulnerabil si ne intoacem de unde am plecat.

Nu imi plac cei care fac parte din tipologii.Asta e lipsa de respect pentru umanitate si e monoton.Dumnezeu ,daca exista,ne-a creat sa fim diferiti.“Sa fii tu insuti chiar daca ai dreptate sau nu,este mult mai admirabil decat simpla lasitate de a capitula conformitatii” zicea Irving Wallace.

Daca ne stim de cativa ani buni si poti afirma ca ma cunosti,atunci nu ai habar cine sunt.Nu ma cunoaste familia,si mi-o confirma zilnic,dar barem tu,un/o strain/a.Slava cerului ca nu am auzit din gura cuiva asa ceva pana acum,asta imi da speranta.Marii psihologi si filozofi ne spun ca noi nu ne analizam indeajuns de bine si sunt de acord.Am trait 22 de ani degeaba,nu ma inteleg nici eu, inca mai am numeroase lucruri de descoperit la mine si zilnic ma surprinde ceva.Asta e sanatos pentru mintea mea,nu as vrea sa ma plictisesc de mine asa cum o fac cu tine.Daca vrei sa ajungi sa ma descoperi,ia-ti gandul,de nu,iti voi lua mintile. Ceea mai mare greseala pe care o facem cu noi insine este ca nu ne luam in serios.Preferam parerile si impresiile altora in defavoarea alor noastre. Eu,desi mi-a luat ani,am realizat ca sunt produsul perfect al unor greseli de viata,al unor complexe si frustrari.M-am nascut din erori.Si tot ele ma vor omora.

Tot ce ating distrug,fie oameni sau obiecte.Ii transform din buni in rai si din rai in buni.Caut astfel un echilibru in univers .Sunt un fel de erou ce rasare din intuneric care crede cu tarie ca pe oameni trebuie să îi iei cu binele sau să îi distrugi cu totul. Imi place sa fac rau,dar niciodata in mod gratuit.Te simt ca ai facut rau si tu cuiva,iar dupa cum spuneam,eu sunt aici sa restabilesc ordinea in univers.

 Am o slabiciune pentru oamenii avariati, psihic si fizic,tocmai pentru ca sunt complicati.Am o pasiune bolnavicioasa pentru defectiuni.Am un sentiment pe care nu il pot descrie fata de luptatori,pentru eroi.Chiar daca ei nu exista cu adevarat,credinta in ei ii creeaza.Un erou e cel care si-a aceptat moartea,e cel care a invins boala,e cel care a luptat o viata,cu vorba sau cu trupul pentru o fapta nobila,erou e cel care a salvat un alt potential erou.Erou e un medic,un politist,un pompier,un salvamar,un psiholog,erou poate sa fie orcine,atata timp cat exista puterea,vointa si motivul pentru care sa lupti,pentru ca in fond,pentru asta ai fost adus pe pamant,sa fii erou.Erou este cel care a supravietuit vietii si a ajuns la final,ridat,imbatranit dar a facut-o incercand,reusind si esuand.Nu e necesar sa fii erou pentru posteritate,e suficient sa fii eroul unei singure fiinte.

Sa judeci gresit pe cineva incepe din momentul in care i-ai trasat caracteristici clare,i-ai facut profilul psihologic…dar incomplet.E ca un tablou neterminat.Nu stii daca sa il numesti capodopera sau gunoi atata timp cat cel mai mic detaliu face diferenta,vorba aceea “diavolul se ascunde in detalii”…si Dumnezeu in lucrurile complexe.Da-mi detaliul diavolului si poate voi ajunge zeu,iar cand zic zeu,zic de neatins.Poti spune despre mine ca sunt cinica,rece,si nu voi nega.Dar voi sta cu sprancenele ridicate si cu mainile in san sa aud ce mai ai de spus.Nu-mi vinde vesnica fraza cu “nebuna”,am auzit-o de prea multe ori de la prea multi!Alienarea e ajustarea perfecta la lumea in care traim.Nu este cusurul meu,este eludarea de la culpabilitatea lumii.In fond ,“in anumite circumstanţe, simularea nebuniei constituie dovada celei mai înalte înţelepciuni” zicea Niccolo Machiavelli.

Nu pretind sa gandesti ca mine,la dracu,nu ravnesc nici sa fii de acord cu mine.Nu vreau sa fii ca mine!Nu musai pentru ca s-ar duce dracu lumea,ci pentru ca sunt egoista,vreau sa fiu unica.
Dar vreau sa realizezi ca ne vom insanatosi ca fiinte sociale,abia atunci cand vom constientiza ca dezordinea mondiala este rezultatul greselilor naturii umane adunate de-a lungul miilor de ani si a superficialitatii de care se inconjoara umanitatea inca de la nasterea ei .Principalul mobil il reprezinta noema ca nu ne cunoastem capacitatea de adaptabilitate,puterea de lupta,si nu ne putem exercita functiile genomului tarieie de caracter intiparit undeva in ADN sau in restul de 80% din creierul necunoscut si neutilizat de catre om.
Hai, perpetuum mobile!

Niciun comentariu: